Vuosikatsaus ja katse uuteen vuoteen

Puoluehallituksemme viikonloppukokouksessa 6.-7.11.2009  esitin käsitykseni Perussuomalaisten tulevasta vuodesta 2010. Iso linja ei mennyt paljoa pieleen. Kannatuskehityksemme arvioin hieman alakanttiin, mutta gallupnousun Vihreiden ja Vasemmistoliiton suuruusluokkaan arvioin oikein. Nyt olemme mielipidemittauksissa ohittaneet ne. Samaan pitää pystyä vaaleissa.

Tee mitä tahansa, niin tuumaustunti on tärkein tunti. Pitää olla oma suunnitelma ja toteuttaa se.

Puoluejohtajan ja euroedustajan elämän yhteensovittaminen on käynyt työstä. Ajattelin aikanaan, että pystyn ne molemmat pari vuotta hoitamaan. Nippa nappa. EU-komennus oli harkittu teko. Puolue tarvitsi eurooppalaiset yhteydet ja minä halusin antaa EU-kriittisyydelle kasvot ja sisällön.

Minulla on Perussuomalaisissa pieni ja vahva esikunta, luottomiehet ja-naiset. Palapeli valmistui, kun sain pitkäaikaisen ystäväni Matti Putkosen vaalityömieheksi.

Perussuomalaisten voima kumpuaa kansan syvistä riveistä. Kenttä vahvistuu ja kokemusta karttuu. Emme ole yhden kortin varassa. Tätä eivät vanhat puolueet ja valtamedia usko.

Perussuomalaiset porskuttavat gallupeissa. Yhtään ääntä ei ole vielä annettu, emmekä me lähde leijumaan. Tiukkaan poljettu pysyvä kannatus on kasvanut – ei vielä galluplukemiin, mutta merkittäväksi.

Viime kuntavaalit olivat perussuomalaisen puolueen tulevaisuuden kannalta se iso voitto, joka on mahdollistanut kasvun. Yli 400 valtuutettua ja toista tuhatta perussuomalaista luottamushenkilöä kautta maan. Siinä on puolueemme toiminnallinen perusta yhdessä jäsenkentän kanssa. Tätä perustaa on muonitettu. Olemme kasvaneet yhdessä.

Puolueen puheenjohtajalle oman jäsenistön tuki on kaikki kaikessa. Olen saanut omieni tuen, on kannatus ollut prosentti, viisi, kymmenen  tai gallupin lupaama viisitoista prosenttia. Johtaminen ei ole helppoa, sen tietää jokainen puoluejohtaja. Vaikeuksia ja takapakkia tulee kaikille, voittoja välttämättä ei. Kysymys on luottamuksesta.

Kannatuksen suhteen vuosi on ollut menestyksekäs. Uusia jäseniä on tullut läjäpäin. Jonossa on nelisensataa uutta jäsenhakemusta.

Menestystä ei ole ilman menetyksiä.

Tänä vuonna ajasta iäisyyteen siirtyivät hyvät ystäväni Tony Halme, Urpo Leppänen ja Tapani Yli-Harju. Pelko jäi Golgatalle. Suru ja kiitollisuus jäivät. Pysyviksi, arpiseen sydämeen.

xxx

Elän ihmisiksi.

Se on uuden vuoden lupaukseni. Tuttu ja turvallinen.

Tuleva vuosi tuo iloa ja surua. Toivottavasti sopivassa suhteessa.

Politiikassa pärjätään omalla työllä ja kansan tuella. On levollinen olo. Tietää mitä osaa ja missä on apua.

Vuoteni alkaa lomalla perheen kanssa. Pari viikkoa siinä menee. Esikunta hoitaa sillä välin puoluetta.

Minä palaan kaupunkiin tammikuun puolivälissä – Coltit vyöllä.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Jokainen ihminen ja jokainen elämä on arvokas.